Träning och vila

Alla vet att rörelse ger ett starkare hjärta, främjar viktnedgång och blodcirkulation, ger endorfiner och motverkar depression samt rensar ut gifter ur kroppen.

Sömn och vila

Träning och ökad puls är grundläggande, men för att kunna orka med det och koncentrera sig på arbetet och livet i övrigt, behövs nedvarvning och vila i form av sömn. Ibland kan man se folk stressa och skynda iväg till ett yogapass, men förutom passet är stressen och sömnlösheten det som har övertaget i livet. Man bör sova minst 7 timmar varje natt som vuxen och ännu mer som barn. Då reparerar kroppen sig själv och gör sig redo för nästa dag.

Att ha trevligt och unna sig en stunds avkoppling med något man tycker är roligt, är också en form av vila. Titta på en bra film, gå in och spela på nat.casino, eller surfa på datorn, gör att man fokuserar på annat samtidigt som musklerna får en smula återhämtning.

Intensiv träning respektive vardagsmotion

Förr i tiden behövde man oftast inte träna, då många hade ett intensivt arbete som krävde fysisk styrka och uthållighet. Idag har man i västvärlden ofta ett stillasittande jobb som gör att man måste ta in motionen på något annat sätt. Och detta är mycket viktigt! Det är faktiskt vardagsmotionen som läkare förespråkar mest.

Om man tränar i två timmar under en dag, men sitter stilla resten av tiden, är det inte tillräckligt. Därför är pauser på arbetet eller att ställa sig upp vid datorn, minst lika viktigt som att kämpa sig iväg till gymmet eller motionsspåret. En gång i timmen bör man röra lite på sig och kanske gå omkring på arbetsplatsen så cirkulationen kommer igång. Att gå av bussen några hållplatser tidigare eller ta trapporna istället för hissen är också en utomordentligt bra idé.

Annars kan man dessvärre bli en latmask, även om man tränar stenhårda pass på gymmet.

Om man bara vill träna hjärtat, är detta alltså tillräckligt, i kombination med 2-3 stycken 30-minuters pass intensivare träning i veckan. Men att svettas ordentligt är faktiskt också bra. Det rensar kroppen på gifter och förenklar viktnedgång.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *