Att äta rätt

Åsikterna och studierna är många när det kommer till mat och vad som är rätt att äta, men i grund och botten vet nog de flesta att vissa saker är skadliga för kroppen och psyket under en längre tid.

Livsmedel som socker, vetemjöl, för mycket salt, mättade fetter och tillsatser kan orsaka sjukdomar och tilltäppta blodkärl.

Frukt och grönt

Fiberrika grönsaker och frukter kryllar av vitaminer och ska utgöra den större delen på tallriken vid varje mål. Ett tips är att ångkoka grönsakerna istället för att steka dem eller koka dem. Ångkokning gör att smaken bibehålls, samtidigt som vitaminerna stannar kvar i råvaran. Frukt ska helst intas separat eller en aning före en måltid, annars ruttnar den i tarmen och vitaminerna tillgodoses inte lika bra. 600 gram är den minsta mängden frukt och grönsaker per dag för att få i sig de viktiga antioxidanterna och vitaminerna samt fibrer. Grönsaker och frukt främjar dessutom träningseffekten och ger mindre träningsvärk, skapar längre mättnadskänsla och får igång magen ordentligt. De ger också bättre blodcirkulation och motverkar impotens.

Tyvärr är många grönsaker och frukt idag inte lika vitaminrika p g a den utarmade jorden på planeten, och även de som äter nyttigt, behöver ofta ett litet extra kosttillskott idag.

Fullkorn och fibrer

Undvik det vita mjölet och det vita sockret. Det är behandlat och blekt och sätter sig som klister i tarmarna. Socker ger dessutom ett beroende och mjölet omvandlas till socker i magen. Tyvärr innehåller färdigmat eller produkter mycket dolt socker som livsmedelsindustrin lägger till för att ge människor ett sug så de ska köpa mer.

Söta med Stevia eller äkta honung istället när du bakar, eller mosa bananer eller dadlar som ger en naturlig sötma.

Undvik transfetter

Det är bra att titta på innehållsförteckningen när man handlar. Färdiga produkter har ofta farliga e-nummer och glass, godis, kakor, kex, färdig efterrätter, blockchoklad och pulvermos samt buljongtärningar. Det är det härdade fettet som är farligt. Ord som “hydrogeniserad vegetabilisk fett” är samma sak som mättat fett.

Det bildas när man genom industrin gör fetterna hårdare för ökad hållbarhet. Se upp för palmolja i maten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *